Przedstawiamy Wam wzór sprawdzianu z romantyzmu, który może się przydać.
1.
Uzupełnij tabelę:
Tytuł
|
Autor
|
Główny temat
|
„Dziady” cz. II
|
||
„Zemsta”
|
||
„Pan Tadeusz”
|
2.
Wyjaśnij pojęcia i podaj przykład tekstu:
a)
Komedia:
·
1.
cecha:………………………………………………………………………………………………………………
·
2. cecha:……………………………………………………………………………………………………………..
·
przykład
tekstu:…………………………………………………………………………………………………
b)
Dramat romantyczny:
·
1.
cecha:…………………………………………………………………………………………………………….
·
2.
cecha:…………………………………………………………………………………………………………….
·
przykład tekstu:………………………………………………………………………………………………..
3.
O kim mowa?
a)
Prowadził obrzęd wywoływania duchów -
…………………………………………………………..
b)
Pojawia się jako trzeci duch [pośredni] -
……………………………………………………………..
c)
Opiekowała się Zosią -
…………………………………………………………………………………………
d)
Ojciec Tadeusza, brat Sędziego -
………………………………………………………………………….
e)
Syn Rejenta -
……………………………………………………………………………………………………….
f)
Wuj Klary -
…………………………………………………………………………………………………………...
4.
Z jakiego utworu pochodzi wskazana scena i
którego bohatera dotyczy?
Scena
|
Utwór
|
Bohaterowie
|
Dyktowanie listu służącemu i
powtarzanie „mocium”
|
||
Otrzymanie 2 ziarenek gorczycy
|
||
Kokietowanie mężczyzn, przekazanie
klucza do alkowy
|
||
Sfałszowanie zeznań mularzy
|
||
Sformułowanie prośby dotyczącej chęci
posiadania krokodyla
|
||
Wygnanie mężczyzny z sadu za zerwanie
jabłek
|
5.
Co oznaczają podane niżej terminy i z jakim
rodzajem literackim je kojarzysz?
a)
Didaskalia -
………………………………………………………………………………………………………………………
RODZAJ:………………………………………………………………
b)
Kompozycja otwarta - ………………………………………………………………………………………………………
RODZAJ:……………………………………………………………….
6.
Do podanego problemu dopisz jego
uszczegółowienie, wykorzystując poniższe sformułowania [jest ich więcej niż
potrzeba]. Wskaż także utwór i konkretną scenę, w której zagadnienie się pojawia:
Zasady grzeczności, zamykanie się na inne narody, pouczanie,
wyolbrzymienie cech czegoś, miłość do ojczyzny, zabawna sytuacja, nadanie cech
istot ludzkich, śmieszność postaci , wskazywanie tylko na zalety czegoś,
zestawienie cech kontrastowych postaci
Problemy
|
Wyjaśnienie, uszczegółowienie
|
Scena
|
Utwór
|
Antropomorfizacja przyrody
|
|||
Dydaktyzm, nauki moralne
|
|||
Patriotyzm
|
|||
Savoir – vivre
|
|||
Komizm sytuacji
|
|||
Komizm postaci
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz