2013/09/21

PSO z języka polskiego


Prowadzenie zeszytu przedmiotowego
·         Zeszyt musi być podpisany [za brak podpisu w przypadku sprawdzenia uczeń otrzyma ndst.];
·         Uczeń systematycznie prowadzi notatki, odrabia zadania domowe, wkleja kartki z ćwiczeniami itp.;
·         Zaniechania w tej mierze skutkują otrzymaniem oceny niedostatecznej;
·         Po stronie tytułowej należy zostawić pustą kartkę [2 strony] na uwagi nauczyciela [oceny + terminy sprawdzianów];
Prowadzenie zeszytu lektur [z tyłu zeszytu przedmiotowego, ok. 10 stron]
·         Uczeń samodzielnie [własnoręcznie] sporządza notatki wg podanego schematu: autor, tytuł, epoka, gatunek, rodzaj, bohaterowie, streszczenie;
·         Uczeń systematycznie, na bieżąco i zgodnie z podanym przez nauczyciela kalendarzem lektur uzupełnia wpisy;
·         Streszczenie podlega ocenie jak zadanie domowe (jednorazowo);
·         Brak wpisu za każdym razem traktowane będzie jako nieprzygotowanie do lekcji [czytaj: ocena niedostateczna];
Nieprzygotowanie do zajęć
·         Na przygotowanie ucznia do zajęć składają się następujące elementy: odrobione zadanie domowe, opanowanie treści z trzech ostatnich lekcji, przyniesienie zeszytu, ćwiczeń i podręcznika;
·         Brak któregokolwiek elementu skutkuje otrzymaniem tzw. „nieprzygotowania”, a po wyczerpaniu limitu oceną niedostateczną;
·         Uczeń ma prawo do dwóch „np” w ciągu semestru; 
·         Nieprzygotowanie zgłasza się tylko po uprzednim zapytaniu nauczyciela;
·         Pytanie o ilość tzw. „np” traktowane jest jako zgłoszenie nieprzygotowania;
Sprawdzanie wiedzy – ogólne zasady
·         Odbywa się w następujących formach: odpowiedź ustna [prezentacje, recytacja, inscenizacja itp.], zadanie domowe, praca na lekcji [w tym aktywność], dyktanda, kartkówki, sprawdziany, testy, wypracowania;
·         Do każdej formy na bieżąco podawane są szczegółowe kryteria oceny;
·         Ogólne kryteria oceniania oraz wymagania podane są do informacji ucznia w pracowni polonistycznej;
·         W przypadku oceny opartej na punktacji stosuje się przelicznik procentowy: 100% celujący, 99% – 85% bardzo dobry, 84% – 75% dobry, 74% – 55% dostateczny, 54% – 35% dopuszczający, od 34% niedostateczny;
·         Korzystanie z niedozwolonych źródeł lub praca niesamodzielna skutkują otrzymaniem oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy;
·         Uczeń ma możliwość poprawy oceny najpóźniej do dwóch tygodni od jej otrzymania w formie wskazanej przez nauczyciela (TYLKO na konsultacjach);
·         Uczeń ma obowiązek zakupić teczkę, w której będą przechowywane jego prace [do 9 września podpisaną teczkę należy złożyć w wyznaczonym miejscu];
Wystawianie ocen
·        Ocena roczna wystawiana jest na podstawie not z obu semestrów. Nie bierze się pod uwagę tylko drugiego;
·         Oceny rocznej NIE ustanawia się na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych, gdyż nie każda nota jest tak samo ważna;
·         Waga ocen z poszczególnych form przedstawia się następująco (uszeregowano je od najważniejszych do najmniej istotnych):
I GRUPA: sprawdziany (wpis na czerwono), prace pisemne, testy, 
                 kartkówki (wpis na zielono);
II GRUPA: ćwiczenia, zeszyty, zadania domowe, wypowiedzi ustne;
III GRUPA: aktywność, praca na lekcji;
·         W przypadkach wątpliwych liczona będzie tzw. średnia ważona;
·         Przy ustalaniu oceny końcowej bierze się pod uwagę przede wszystkim formy pisemne oraz pracowitość ucznia (odrabianie zadań domowych).
·         Brak 4 zadań domowych w ciągu semestru (4 oceny niedostateczne) powoduje obniżenie oceny końcowej o stopień.
·         WAŻNE: aktywność nie jest elementem decydującym o ocenie końcowej (nie zmienia na wyższą oceny wystawionej na podstawie not z form pisemnych)  .
·         W uzasadnionych sytuacjach uczeń ma możliwość odwołania się od ustalonej przez nauczyciela oceny końcowej (następnego dnia po otrzymaniu informacji zobowiązany jest złożyć stosowny wniosek).
Planowanie pracy – formy sprawdzania wiedzy
·         Raz w miesiącu uczeń będzie pisał wypracowanie realizujące określoną formę:
         I klasa: opis i opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie;
         II klasa: rozprawka, recenzja, list;
         III klasa: formy mieszane – list z elementami rozprawki, 
                         charakterystyka z elementami rozprawki, list z elementami
                         charakterystyki, opisu czy opowiadania itp.;
·         Dla utrwalenia dana forma będzie zadana do zredagowania w domu – sprawdzane będą wybrane zadania domowe (po 5, 6 prac za każdym razem);
·         Raz w miesiącu – w każdy ostatni poniedziałek – dyktando oraz zadania gramatyczne sprawdzające znajomość materiału omawianego w danym miesiącu;
·         Raz w miesiącu test czytania ze zrozumieniem (wielokrotnego wyboru)
·         Na bieżąco – po umówieniu określonej partii materiału – sprawdziany literackie;
·         W razie konieczności – kartkówki z lektur;
·         Razem uczeń uzyska na semestr ok.: 4 oceny z wypracowań, 3 noty z dyktand, 3 – z testu wielokrotnego wyboru, 2 ze sprawdzianów, min. 3 z zadań domowych (streszczenia lektur, zadawane na bieżąco), 2 z wypowiedzi ustnej (odpowiedź, prezentacja, recytacja), co łącznie stanowi ok. 17 ocen na semestr.
Zasady zachowania –
REGULAMIN
·         Nie wolno zmieniać swojego miejsca;
·         Obowiązuje bezwzględny zakaz przemieszczenia się po sali w trakcie lekcji oraz samowolnego opuszczania klasy;
·         Ucznia obowiązuje punktualność;
·         Lekcja zaczyna się po wejściu nauczyciela do klasy, a kończy w momencie, gdy nauczyciel to zasygnalizuje [słowem „dziękuję”];
·         Nie wolno wchodzić za biurko nauczyciela i dotykać czegokolwiek, co się na biurku znajduje;
·         NIEPRZESTRZEGANIE POWYŻSZYCH ZASAD SKUTKUJE OTRZYMANIEM UWAGI ORAZ PRZYZNANIEM DODATKOWEGO ZADANIA [przepisywanie zasad, dodatkowe zadanie lub inne];


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz